Energofórum konferencia

Ramon Vullings: Medziodvetvové inovácie pre sektor energetiky

Hlavný hosť druhého dňa konferencie Ramon Vullings, profesionálny rečník, expert na medziodvetvové inovácie, sa vo svojom vystúpení zameral na hľadanie nápadov v iných odvetviach a ich prenos do sektoru energetiky. Medziodvetvové inovácie predstavujú nízkorizikový, ale vysokoúčinný prístup k inováciám. "IdeaDJ" sú schopní zmixovať nápady naprieč viacerými oblasťami. Sú pri tom dôležité tri stratégie: najlepšie nápady prichádzajú zvonka, COOL kombinácie, nekopírovanie typu COPY – PASTE.

Najlepšie nápady prichádzajú zvonka

Každý sektor má svoju vlastnú bublinu. Treba ju prekonať a nájsť iné oblasti, kde sa dá inšpirovať. V iných spoločnostiach, rozdielnych sektoroch, umení, hudbe a pod. Spoločnosť, ktorá chce riešiť svoju „potrebu“ sa môže efektívne inšpirovať spoločnosťou z celkom iného prostredia. Je potrebné hľadať paralely. Príkladom môže byť potreba minimalizácie obsluhy paroplynovej elektrárne v Holandsku. Pri riešení úlohy boli skúmané iné odvetvia, kde malý tím ovláda zložité technologické celky - vesmírna stanica, stanica polárnej expedície, ponorka. Nakoniec boli aplikované praktiky z riadenia ponorky, čím sa podarilo znížiť počet osôb v elektrárni z 35 na 3. Naše ego nás blokuje v tom, aby sme sa učili od iných. Podľa Vullingsa treba prejsť od ega k legu – vnímať svet ako modulárne komponenty. Každé odvetvie a jeho premenné sú modulárne. Problémom sú bloky v ľudskej mysli. Vytláčame myšlienky, ktoré nevznikli v našich hlavách. Preto je veľa zabijakov myšlienok, ktorí majú veľa odpovedí, prečo daný nápad nie je dobrý a prečo ho nerealizovať. Keď chceme inovovať, potrebujeme podporovateľov nápadov. Ľudia  neposudzujú myšlienky alebo nápady, posudzujú iných ľudí. Treba si uvedomiť, že to tak je. V skutočnosti ľudia neposudzujú nápady, ale svoj názor na nápady. Odporúča aplikovať 3-minúové pravidlo - ak niekto príde s nápadom, treba mu venovať 3 minúty svojho času a plnej pozornosti. Tak sa dá zabrániť posudzovaniu. IdeaDJ hľadajú nápady vonku, neobmedzujú sa svojimi myšlienkami a názormi.

COOL kombinácie

Aby sme v biznise vedeli komunikovať s partnermi, dodávateľmi, potrebujeme vystúpiť z ego systému a vstúpiť do ekosystému. V obchodných partnerstvách je dôležitá transparentnosť. Nedá sa zabezpečiť, že sa nebudú robiť chyby, ale je potrebné naučiť sa ich riadiť. Mozog ide ako rozbehnutý vlak – sám predpokladá ďalšie kroky, vopred podvedome rozmýšľa nad riešením. Avšak pri kreativite to nie je dobré. Príliš veľa podnetov a reakcií berieme automaticky aj pri komunikácii s klientmi. Automaticky predpokladáme. Vzniká tak riziko, že sa nestretneme a nepochopíme. Pri vystúpení zo svojej sektorovej bubliny je k dispozícii omnoho viac možných kombinácií. Kombinácie treba vyhľadávať a mixovať rôzne koncepty. Náhodná kombinácia v biznise nedáva zmysel - náhodnosť je pre náhodných. Pri hľadaní kombinácií treba byť inteligentný. Každý si pod rovnakým výrazom môže predstavovať niečo iné - napríklad úspech znamená pre každého niečo iné - výhra súťaže krásy, pristátie na mesiaci, keď si dieťa samé zaviaže šnúrky na topánkach...

Nekopírovať „COPY – PASTE“

Spôsob kopírovania COPY – PASTE nie je dobrá stratégia, pretože vtedy sa kĺže len po povrchu konceptu. Pri takomto kopírovaní sa kopíruje len vonkajšok, obal a nie proces, ktorý k nápadu a úspechu viedol. Je dôležité kopírovať, modifikovať a adaptovať a následne aplikovať, teda COPY – ADAPT – PASTE. Podstatné je nekopírovať „čo“ ale „ako“ – snaha je nachádzať nové perspektívy a vybočiť zo zabehnutého myslenia.

V kontexte prebiehajúcej transformácie v energetike, ktorú akceleruje decentralizácia, digitalizácia a dekarbonizácia, bola táto prednáška veľmi inšpiratívna a stretla sa s veľmi pozitívnym ohlasom prítomných účastníkov, ktorým pootvorila myšlienky a podnietila ich kreativitu.